מחפשים לימודים לתואר ראשון? – מדריך למתחילים

במציאות התעסוקתית של היום, השכלה אקדמאית היא חובה של ממש. ללא תואר ראשון לפחות קשה מאוד להתברג במשרות נשקות או בשוק העבודה בכלל. לפני שניגשים ללימודי תואר ראשון חשוב לדעת כמה שיותר אינפורמציה על התהליך.

היכן מתקיימים לימודים לתואר ראשון?

תואר ראשון ניתן לקבל בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ – אוניברסיטאות ומכללות המורשות להעניק תואר ראשון. את התואר הראשון מקבל מי שסיים בהצלחה את כל הדרישות של מוסד הלימודים והמסלול בו הוא בחר. לימודי תואר ראשון נמשכים בין שנתיים לארבע שנים כשישנן גם תכניות לימודים ארוכות יותר, אך אלו אינן הכלל.

מה תנאי הקבלה לתואר ראשון?

תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון משתנים מאוד מאוניברסיטה לאוניברסיטה וממכללה למכללה וכן בין הפקולטות והחוגים השונים. ככלל, ניתן לומר כי תנאי סף לקבלה ללימודי תואר ראשון הם תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי. יחד עם זאת, מכללות רבות (והאוניברסיטה הפתוחה) אינן דורשות תנאים מקדימים כלשהם וכל אחד יכול להגיע וללמוד לתואר. במוסדות הדורשים תעודת בגרות וציון בבחינה הפסיכומטרית ישנם הבדלים משמעותיים בין הפקולטות השונות. לרוב, תארים מדעיים והנדסיים דורשים ציונים גבוהים יותר מתארים אחרים. כל למשל, דרישות הקבלה לתואר ראשון בכימיה יהיו גבוהות משמעותית מדרישות הקבלה לחוג להיסטוריה.

מה הדרישות מסטודנט לתואר ראשון?

לימודים אקדמאים דורשים השקעה מרובה, לא מעט שעות הן בכיתות הלימוד והן בהכנת מטלות. סטודנטים נדרשים להגיע לשיעורים באופן סדיר (ברוב המקומות נדרשת נוכחות של כ-80%), להכין מטלות ושיעורי בית, להגיש פרויקטים ועבודות, להשתתף בסדנאות, ימי עיון, מעבדה וכדומה, לעבור

אילו סוגי תארים קיימים בארץ?

סטודנט שיים את לימודיו לתואר הראשון בהצלחה יקבל תואר מסוג Bachelor . מקור המילה מגיע מן הלטינית ומשמעותה היא אביר צעיר. כך גם הלומדים לתואר ראשון נחשבים לצעירים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הידע והמדע. ישנם 7 תארים המוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה כתואר ראשון:

BA – Bachelor of Arts, זה התואר שמקובל בסיום רוב מסלולי הלימודים לתואר ראשון.

B.Ed – Bachelor of Education, מקובל בתארים בתחום החינוך.

Ll.B – Bachelor of Laws, תואר ראשון במשפטים.

B.Sc – Bachelor of Science, בוגר לימודים בתחום המדעים.

B.Des – Bachelor of Design, בוגר לימודים בתחום העיצוב.

B.Tech – Bachelor of Technology, בוגר לימודים במסלול טכנולוגי.

B.Arch – Bachelor of Architecture, למסיים לימודי ארכיטקטורה.

האם סוג תואר אחד "נחשב" יותר ממשנהו?

ישנה דעה רווחת האומרת שתואר BA הוא תואר ראשון יוקרתי יותר ואילו האחרים הם כינויים שונים לתארים פחות "שווים". למעשה, אין כל הדבר כלל, ההבדל בשמות התארים בה אך ורק כדי להבחין בין דיסציפלינות שונות. לימודים לתואר ראשון כשבסופם מתקבלת תעודה של כל אחד מסוגי התארים שצוינו שווי ערך מבחינת דירוג תארים אקדמיים.